«Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει»Πλούταρχος

Άνθρωπος με αλυσοδεμένη σκέψη

Mε τον όρο γλωσσική κρίση εννοούμε τη χαμηλή ποιότητα λόγου, την υποβάθμιση της γλώσσας.

 

Ποια είναι όμως τα «συμπτώματα» της γλωσσικής κρίσης;

 

  • Λεξιπενία, φτωχό λεξιλόγιο

    Παιδί που κάθεται στο θρανίο

  • Αδυναμία ακριβούς διατύπωσης, άχρωμος και επίπεδος λόγος
  • Βωμολοχίες, ροπή προς τη χυδαιότητα
  • Κακή χρήση γραμματικής-συντακτικού
  • Καταιγισμός ξένων λέξεων
  • Γλωσσικός λαϊκισμός (χρήση αργκό)
  • Χρήση greeklish 

 

 

 

 

 

Εκπαιδευτικός  τυποποιεί τη σκέψη των μαθητών

 

Ποια είναι όμως τα αίτια της γλωσσικής κρίσης;

  • Η ελλιπής και τυπική διδασκαλία της γλώσσας στο σχολείο
  1. ο τεχνοκρατικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης δε συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια
  2. Η κακή οργάνωση της γλωσσικής διδασκαλίας έχει ως συνέπεια ο μαθητής να μην προσεγγίσει  σωστά τα γλωσσο-εκφραστικά στοιχεία και το λογοτεχνικό πλούτο

 

  • Τα ΜΜΕ και κυρίως η τηλεόραση μέσω των προγραμμάτων χαμηλής ποιότητας, συνθηματική χρήση της γλώσσας στη διαφήμιση
  • Η τυποποίηση των ανθρώπινων σχέσεων βασίζεται στην απρόσωπη επικοινωνία που εξυπηρετεί τις μόνο αναγκαίες συναλλαγές
  • Η ιεράρχηση των αξιών του σύγχρονου ανθρώπου, κυρίαρχο στοιχείο της οποίας συνιστά η ταύτιση του «έχειν» με το «είναι» (υλικός ευδαιμονισμός)

    Εγκέφαλος πλασμένος απο χρήμα

  •     Η αρνητική επίδραση της πολιτικής μέσω της ξύλινης γλώσσας δεν παράγει πολιτικό προβληματισμό και αντιστοιχεί λήρως στις πολιτικές πεποιθήσεις.
  •   Η  τεχνολογική εξέλιξη και η  πολιτιστική διείσδυση των αναπτυγµένων κρατών στη χώρα µας, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης.

 

 

 

 

 

Συντάκτρια:

Kατερίνα Στεριανού,

Eκπαιδευτικός – φιλόλογος , ΜSc